Resefeber del 2

Precis som vi skrev i bloggen innan vi flyttade till Shanghai, ska även nu när vi åker hem ”gissa” vad vi kommer sakna mest/minst av Shanghai och vad vi nu efter ett år saknar mest ifrån Sverige. 

 

Clara:

Vad jag tror jag kommer sakna mest av Shanghai:

  • Alla kulturkrockar och märkliga upplevelse
  • Friheten och känslan av att starta på ny kula 
  • Alla platser vi sett och upplevt 
  • Billig streetfood och ”Coco” (ungefär som saft/te)
  • Alla människor man träffat, lärt känna och kommit nära
  • Vår älskade moppe 
  • La bamba hamburgarna varje måndag

Vad jag inte kommer sakna med Shanghai:

  • Alla kineser som stirrar, smygfotograferar eller kallar en ”utlänning”
  • Enligt våra Svenska vanor dåliga matutbud
  • Känslan av att vara hjälplös pga språkproblem
  • Pluggperioderna
  • Tanken som slår en ständigt ”äsch, jag löser det när jag kommer hem till Sverige”
  • Att hela tiden gå runt och försöka att inte se ut som en turist
  • Duscha kallt och Värdelös tvättmaskin

 

Vad jag saknar från Sverige:

  • Ren luft
  • Skog och tystnad
  • Texas
  • Vänner, familj och släkt
  • ICA
  • Att köra bil
  • Att förstå vad människor säger
  • Svensk sommar
  • Snö och skidor

Gustav:

Vad jag kommer sakna mest av Shanghai:

  • Storleken, att det alltid finns något att göra
  • Vårt liv vi skapat här
  • Vänner
  • Vår senaste lägenhet 
  • Moppen
  • Billig kyckling och kött
  • Avokadolady - som har västerländska varor
  • Coco och la bamba hamburgaren
  • Vädret (för det mesta)
  • Billiga taxiresor

Vad jag inte kommer sakna med Shanghai:

  • Smoggen
  • Tutorna
  • Vissa kinesers andedräkt/ svettlukt
  • VPN och kinesernas ”brandvägg”
  • Segt internet
  • Dålig tvättmaskin
  • Duscha kallt
  • Gasolspis som lever sitt egna liv
  • Mögel och fuktigluft 
  • Shanghais vinter 

Vad jag saknar från Sverige:

  • Familj och vänner
  • Skodan
  • ICA
  • Texas
  • Mina högtalare och TV
  • Creme Fresh
  • Snabbare internet
  • Ren luft
  
//Gustav och Clara
1
Lotta

Hallå Gustav, hur kan du skriva att du saknar ICA???????

Nu är det nästan så jag önskar att ni får en hemsk resa hemåt ;)

Kram och ta hand om er de sista timmarna