Veckan som gått

Veckans som har passerat har fyllts med många minnen för både oss och besökarna. Vi trodde inte att det gick att hinna med så mycket på en vecka som vi lyckades med men vi lyckades och fick en fantastisk vecka.

Lördag
Fem trötta svenskar landade på Shanghais flygplats och möttes upp av oss. På kvällen åt vi hämtmat och passade på att fira en minijul i vår lägenhet.

Söndag
Dagen till ära var det Ulla-Britts födelsedag, vi strosade runt på tianzifang (ett mysigt område i gammal stil med små butiker, barer och restauranger). Efter det tog vi sikte på lyxrestaurangen Lost Heaven, där åt vi något som liknande en kinesisk tapas. Kvällen avslutade på en skybaren med utsikt över The Bund.

Måndag
Måndag morgon och skolan började som vanligt klockan åtta. För de besökande stod Nanjing Road på schemat där vi senare på dagen hittade dem utslagna på Pizza hut. Målet med dagen var att åka till symarknaden, vi åkte där ifrån med ett antal plagg beställda.

Tisdag
Vi tolvtiden mötes vi upp på skolområdet, där åt olika kinesiska maträtter, så som dumplings, baozi och soppa samt de inte så kinesiska pannkakorna. Vi visade upp skolan och campusområdet för att senare sätta kurs mot fakemarknaden. Resten av dagen gick åt till att pruta på både det ena och det andra.

Onsdag
Till skillnad från måndagen och tisdagen hade onsdagen utlovats med fint väder, därför tog vi tillfället i akt och åkte till Yuan Garden. Själva trädgården strosade de runt i själva medan vi var i skolan. Efter trädgården tog vi dem runt till både det ena och det andra runt Yuan för att senare ta sikte mot kapsylöppnaren. Tyvärr var det lite för mycket smogg i luften… På kvällen åkte vi för att äta italiensk mat, himmelskt gott var det.

Torsdag
Efter en sovmorgon delade gruppen upp sig då vissa inte kände sig riktigt färdiga med fakemarknaden, resterande tog sikte på maglevtågen. På eftermiddagen åkte vi till symarknaden för att hämta upp våra beställningar. Tråkigt nog hade de lyckats att förväxla två färger vilket gjorde att vi fick bestämma tid till nästa dag. På kvällen testade vi på massage, en fotmassage i kina inkluderade fötter, ben samt rygg till vår förvånad. Det var riktigt skönt att få fötterna ompysslande efter en vecka med mycket slit på fötterna.

Fredag
Sista dagen i Shanghai för våra besökare spenderades på antikmarknaden, tianzifang, insektsmarknaden samt symarknaden. Denna dagen införskaffades även resans konstigaste artikel, en hopvikbar elcykel. Klockan åtta på kvällen vinkade vi av dem från hotellet.

Förutom det som står har vi även spenderat tid i tunnelbanan, i taxin samt letandes efter toaletter.

//Gustav och Clara
Oslofru

Shit vilken utsikt det var på sista bilden :D

Svar: Ja, den är helt otrolig trots den dåliga luften! :)
Clara & Gustav

Lotta

Tur att vi har fixat ett "guidningsschema" som ni kan använda till fler besökare;) Och att ni har koll på alla toaletter...
Tack än en gång, nu har jag landat i soffan, och kommer säkert sova gott i min MJUKA säng. KRAM

Svar: Precis, det saknas bara att vi startar upp ett gudieföretag här i Shanghai också. Ja, tack själv. Jag är så glad att ni alla kom hit.