Bättre med kontakter än kontanter

Här kommer tredje och sista gästinlägget från mina (Claras) underbara gudföräldrar.

Det är ett ordspråk som jag och mina gamla mc-brudar brukar använda. Det har tagit oss till en stuga i Värmland, en segelbåt i Vaxholm, Visby, ett jakthus i Båstad m.m. Det är kontakter som har boende som vi får låna och som har tagit oss till platser vi inte hade åkt till annars. Och så är det ju lite grann med vår resa till Shanghai. Hade inte Clara och Gustav bott där så hade vi inte åkt på en gemensam resa med mamma,
 Carina och Stefan dit.
Visst hade man sina funderingar på att ta med mamma till andra sidan jordklotet, men om det var någon som inte klagade så var det hon. Hon är BÄST, och hon är min mamma (stolt)!

Vad vi har gjort under dagarna har ni redan läst om, men som Clara och Gustav säger, så har dom redan hunnit bli lite hemmablinda, men vi har främst reagerat på några saker:

* Jag trodde att det skulle vara ”knökat” med folk överallt, men det var det inte. Möjligtvis i rusningstid på Metro.
* Sjukt billigt att äta
* Ännu billigare att åka taxi

Det är mycket man kommer minnas från veckan, jakten på toaletter, skratten, panikångesten i Kapsylöppnaren (förstår inte att jag utsätter mig för det när jag har höjdskräck), värk i fötter och ben, god mat, konstig mat, men främst kommer vi minnas gemenskapen. Med mamma, syster, svåger och Clara/Gustav.

Jag vill gärna uppmana vänner och andra som jag inte känner men som läser här att åka till Shanghai. Jag tyckte det var perfekt med en vecka. Man hann med en hel del, men det finns massor kvar att utforska. Clara och Gustav är perfekta guider och jag råkar veta att det finns ett rum ledigt till rimlig kostnad ;)

Läste att årets julklapp 2014 är ett aktivitetsarmband, men ni som var med på resan vet att av mig får man inte det utan något helt annat.
Jag köpte 26 st … till och med.

Än en gång största tacket till mamma som gjorde det möjligt och till Clara och Gustav som tog hand om oss. Vi älskar Er <3
Lotta och Jocke

Gästinlägg

Här kommer ett gästinlägg till, detta från mina (Claras) älskade föräldrar.

Äntligen! Efter att i nästan tre månader ha varit ifrån Clara och Gustav har vi hälsat på dem i Shanghai tillsammans med Claras mormor, moster Lotta och Jocke. Att det blev så snart efter att de åkt är tack vare att Claras mormor fyllde 75 och skulle firas ordentligt.

Vilken fantastisk vecka! Clara hade lagt ner ett bra och hårt jobb på att planera vad vi skulle göra för att få med så mycket som möjligt på den korta tid vi skulle vara där och vi förstörde hennes schema rätt omgående. Trots detta fick vi se och gjort allt vi hade tänkt och lite till, även om ordningen inte blev rätt. Många fascinerande platser och spännande miljöer, mycket nytt och annorlunda. Till exempel bör man aldrig lämnar hemmet utan pappersnäsdukar! De är mycket för hål i golvet i stället för toalettstolar och har mycket sällan papper på toaletterna. Glöm inta att pruta! Min (Carinas) stora fasa innan resan, men jag tycker själv att jag blev rätt duktig mot slutet. Utsikten från en skybar på The Bund! De gamla kvarteren i området Tianzifang. Listan är lång.

Veckan har innehållit mycket skratt, otroligt mycket gående och förmodligen mer tunnelbaneåkande än en äkta shanghai-bo hinner med på ett år. Och så givetvis en hel del shopping där Carina var sämst och Stefan bäst i den inofficiella shoppingtävlingen. Lite otippat! Vi har också ätit massor med god mat från många olika kök. Personligen tyckte jag, Carina, att de färska nudlarna med kött, paprika och röd lök från Claras och Gustavs gata var godast och de bjöd dessutom på en intressant inblick i hur nudlarna tillverkades. Vi lyckades förköpa oss aningen där första kvällen så Clara och Gustav hade rester till rätt många måltider. Annars kan vi varmt rekommendera restaurangerna Lost Heaven och Da Marco.

Vi skulle kunna skriva sida upp och sida ner om allt vi varit med om, sett och gjort men det får ni läsa om i Clara och Gustav inlägg. Vi nöjer oss med detta och tackar mamma för att det blev av, speciellt med hela familjen. Och Clara och Gustav - det finns inte ord nog för att beskriva hur glada och tacksamma vi är för all tid vi fått med er och allt besvär ni haft med oss. Till sist - vi älskar er och är så stolta över er för vad ni har gjort hittills, både med studier och allt praktiskt som måste lösas med att flytta till ett annat land ensamma. Tack för den här gången, vi kommer snart tillbaks.

Från lite sorgsna men nöjda föräldrar till Clara med många fina minnen från ett enastående vecka som vi inte glömmer i första taget. Vi saknar er redan.

PS. Tips! Lägg inga större batterier i bagaget när ni åker hem. Lång historia som ni säkert får läsa om senare, men bra att veta. DS.

/Carina och Stefan

Veckan som gått

Veckans som har passerat har fyllts med många minnen för både oss och besökarna. Vi trodde inte att det gick att hinna med så mycket på en vecka som vi lyckades med men vi lyckades och fick en fantastisk vecka.

Lördag
Fem trötta svenskar landade på Shanghais flygplats och möttes upp av oss. På kvällen åt vi hämtmat och passade på att fira en minijul i vår lägenhet.

Söndag
Dagen till ära var det Ulla-Britts födelsedag, vi strosade runt på tianzifang (ett mysigt område i gammal stil med små butiker, barer och restauranger). Efter det tog vi sikte på lyxrestaurangen Lost Heaven, där åt vi något som liknande en kinesisk tapas. Kvällen avslutade på en skybaren med utsikt över The Bund.

Måndag
Måndag morgon och skolan började som vanligt klockan åtta. För de besökande stod Nanjing Road på schemat där vi senare på dagen hittade dem utslagna på Pizza hut. Målet med dagen var att åka till symarknaden, vi åkte där ifrån med ett antal plagg beställda.

Tisdag
Vi tolvtiden mötes vi upp på skolområdet, där åt olika kinesiska maträtter, så som dumplings, baozi och soppa samt de inte så kinesiska pannkakorna. Vi visade upp skolan och campusområdet för att senare sätta kurs mot fakemarknaden. Resten av dagen gick åt till att pruta på både det ena och det andra.

Onsdag
Till skillnad från måndagen och tisdagen hade onsdagen utlovats med fint väder, därför tog vi tillfället i akt och åkte till Yuan Garden. Själva trädgården strosade de runt i själva medan vi var i skolan. Efter trädgården tog vi dem runt till både det ena och det andra runt Yuan för att senare ta sikte mot kapsylöppnaren. Tyvärr var det lite för mycket smogg i luften… På kvällen åkte vi för att äta italiensk mat, himmelskt gott var det.

Torsdag
Efter en sovmorgon delade gruppen upp sig då vissa inte kände sig riktigt färdiga med fakemarknaden, resterande tog sikte på maglevtågen. På eftermiddagen åkte vi till symarknaden för att hämta upp våra beställningar. Tråkigt nog hade de lyckats att förväxla två färger vilket gjorde att vi fick bestämma tid till nästa dag. På kvällen testade vi på massage, en fotmassage i kina inkluderade fötter, ben samt rygg till vår förvånad. Det var riktigt skönt att få fötterna ompysslande efter en vecka med mycket slit på fötterna.

Fredag
Sista dagen i Shanghai för våra besökare spenderades på antikmarknaden, tianzifang, insektsmarknaden samt symarknaden. Denna dagen införskaffades även resans konstigaste artikel, en hopvikbar elcykel. Klockan åtta på kvällen vinkade vi av dem från hotellet.

Förutom det som står har vi även spenderat tid i tunnelbanan, i taxin samt letandes efter toaletter.